Zondag 15/10, American Footbal, bowlen en foto's maken

15 oktober 2017 - Plainfield, Verenigde Staten

Op zondag eerst lekker uitslapen. Wel een aantal keer 's nachts wakker geworden naar mijn biologische klok, maar mezelf gedwongen om in bed te blijven. Waar ik normaal gesproken overigens geen moeite mee heb ;-).

In de ochtend gepraat over de leefstijl van Amerikanen. Volgens mijn hosts moet er nog veel veranderen. Het is bijna goedkoper om naar een fast food te gaan dan om voor jezelf te koken. Waardoor de armere gezinnen voornamelijk fast food eten en dat verklaart de obesitas van veel Amerikanen.

Het was een belangrijke dag. De Chicago bears speelden, maar Brad is meer een fan van het team van Wisconsin. Omdat zijn broer jarig was reden we naar een restaurant waar we dit konden vieren, maar waar we uiteraard ook de wedstrijd konden kijken!

De term restaurant geeft in Amerika iets anders aan dan wij gewend zijn. Ja, je kunt er eten.... Dit restaurant was volgepakt met enthousiaste Bear-fans en alle wedstrijden werden tegelijk uitgezonden. De mensen aan tafel waren vriendelijk, maar een dag na mijn vliegreis was dit wel wat overweldigend met het geluid en de drukte van de schermen. Gezien een wedstrijd circa drie klokuren duurt was de middag snel gevuld.

USA zondag 1510 2

In de auto ging het gesprek over het principe schooldistrict. De staat Illinois is opgedeeld in schooldistricten. Een leerling moet binnen zijn school-district naar school. Dit t/m de highschool. Vanaf de colleges mag er vrij gekozen worden buiten de schooldistricten. Brad en Amy wonen vlakbij een grens van het schooldistrict. Er zijn twee middle-schools op loopafstand, maar liggen elk in een ander district. Zij mogen dus hun toekomstige kinderen maar naar 1 van deze twee scholen sturen. Zij kunnen niet kiezen. In een notendop: de overheid bepaald de educational laws en het curriculum/kerndoelen. Wanneer een staat deze aanhoud krijgt het funds/subsidies van de overheid. 43 staten houden zich hier aan. De staat Illinois ook. Deze is wederom verdeeld in schooldistricten. De schooldistricten bepalen hoe zij de kerndoelen/curriculums willen behalen en dienen dit aan te tonen.

Bij thuiskomst hebben Brad en ik de honden uitgelaten. Waarna ik nog even een extra ronde heb gedaan. Ik wou nog graag de Amerikaanse schoolbussen op de foto zetten. Daarna nog even wat foto's in de wijk, maar bij het plaatjes schieten van een truck in de straat kreeg ik een boze Amerikaan in mijn nek. Ik was al twee keer eerder aangesproken, maar dan op een normale manier 'why are you taking pictures of the houses?', maar deze mijnheer had de police-department al aan de lijn... Vermoedelijk bang dat ik 's nachts terug zou komen voor zijn truck ;-)

USA (28 van 37) USA (29 van 37) USA (24 van 37) USA (37 van 37)

In de avond nog een spelletje bowlen met enkele vrienden van mijn hosts, uiteraard vergezeld met basebal op tv ;-).

USA zondag 1510 1