Maandag 16/10, Eerste dag op Joliet Junior College

16 oktober 2017 - Plainfield, Verenigde Staten

10.00 – 12.00 Rondleiding

USA (82 van 149)

Om 10.00 werd ik voor het eerst rondgeleid op Joliet Junior College. In mijn ogen een gigantische school, met circa 12.000 studenten. Het bestaat uit circa drie grote gebouwen welke allen verbonden zijn met een lange gang en een overdekte brug. Het gebouw is opgedeeld in diverse ‘departments’, for example, natural science, math, English language, car technic, theatre performing

Er zijn meerdere kantines in het gebouw, een winkel, een zeer grote bibliotheek (OLC), meerdere speciale voorzieningen voor studenten zoals een arbeidsbureau en een sportschool. Daarnaast nog  een politie-bureau. In het gebouw zijn bewapende agenten aanwezig ter beveiliging. Uiteraard vond ik dat heel opvallend ter vergelijking met ons kleine kikkerlandje met stagiair beveiligers.

USA (30 van 37)

In de gangen is een continue stroom van studenten, waarbij er in de hoofdgang allerlei tafels en presentaties staan van diverse clubs, georganiseerd door studenten, discussie tafels, goede doelen en allerhande promoties.

De jeugd die rondloopt is te vergelijken met onze Nederlandse MBO-ers

Hoogtepunt voor mij was het moment dat we binnen liepen bij de anatomie en fysiologie lokalen. Elk van de vier lokalen bevat een soort garage-box waar een ‘cadaver’ in ligt. Ofwel een overleden mens. Ik mocht getuige zijn van de preparatie van spieren, gezien de lessen deze week over spieren gingen.

13.00 – 15.15 Course mamalian comparitive anatomy and fysiology,

Het vak wordt 2x per week aangeboden a 2 uur en een kwartier, 1 semester lang. Het bestaat uit een frontaal lesgegeven theorie en een praktijk-gedeelte.

Het doel vandaag was ‘the nerves system’ en ‘disect nerves of the cat’ .

Vanaf 13.00 start de les. De les gaat over het zenuwstelsel. De theorie behandeld hoe neuronen werken op celniveau. Behoorlijk pittige stof over de polarisatie van axonen  m.b.v. natrium en kalium. Bekende termen als schwann-cell, internoden en de natrium-pomp komen voorbij. Deze voorkennis is nodig om het begrip anesthesie  te leren en het toedienen van diverse medicatie. De docente gebruikt deze praktijkvoorbeelden om het nut telkens te benadrukken. De doelgroep waaraan onderwezen wordt is een club van 17 studenten in de leeftijd van circa 18 tot 21 jaar oud. Zij worden opgeleid tot veteranairy nurse, ofwel dierenartsassistent. In vergelijking met onze niveau 4 paraveterinair vind ik het nogal pittige stof.

De docente is helder, aardig en er wordt goed opgelet. Mobiele telefoons zijn toegestaan voor het maken van aantekeningen. Er worden er maar 2 gebruikt. Het merendeel van de studenten is zeer geinterreseerd. Wat ik heel handig vind is dat de professor een whiteboard heeft als beamer-scherm, waardoor ze kan schrijven bij de powerpoint en geprojecteerde afbeeldingen.

Er waren ongeveer 3 laatkomers… Vanaf hun 18e wordt dit niet meer genoteerd. Absenties wel, want je moet 75% aanwezig zijn bij de lessen anders kun je het vak niet halen.

De docente laste een pauze in van circa 10 minuten rond 14.00, waarna de theorie weer werd opgepikt ter inleiding van het practicum.

Tijdens het practicum, startend circa 14.30, kwamen er vijf katten kadavers binnen. Groepjes studenten van 2 tot 4 studenten kregen elk een kat. Hygiene voorwaarden in acht nemend en werkend met een veiligheidsbril. Het doel was het vinden en blootleggen van enkele zenuwbundels (nerves).

USA (38 van 149) USA (47 van 149) USA (48 van 149)

16.30 – 19.45 Course General biology

Dit vak duurt 1 semester, 2x per week, 2 uur en een kwartier

Docent: B. Czerniak       Klas: 19 students

De docent start met het herhalen van eerdere lessen en geeft group note reviews per paragraaf. Daarna volgt een lecture = college van 1 klokuur. ‘Photosynthesis. How does the sun supply energy to plants.’ In tegenstelling tot voorgaande les anatomie is deze groep minder geconcentreerd/gemotiveerd. Iedereen is wel stil en een groot gedeelte let op. Er wordt wel gegeten, sommigen spelen met hun telefoon of chatten via de enkele laptops die studenten hebben meegenomen. Het is ook wel droge stof…

Rond 18.15 start het practicum. Het gaat om het isoleren van de verschillende typen chlorofyl, om daarna te onderzoeken welk type licht uit het spectrum wordt opgenomen door welk type chlorofyl. Leerlingen werken met een veiligheidsbril. De practica zijn volledig klaargezet door de ‘lab-staff’. Het is goed voorbereid en de studenten volgen een stappenplan. Tijdens het practicum praat ik een beetje met de studenten. Het merendeel van deze leerlingen heeft ook een baan(tje). De kosten van een semester zijn $ 1400,00, excl. de boeken en materialen. Dit betekent dat je als student ongeveer $ 3000,- kwijt bent per schooljaar. Summerschool kan soms nog duurder zijn. De overheid geeft een bijdrage aan leerlingen met arme ouders. De rijke ouders betalen meestal de studie voor hun kinderen, maar de middenklasse heeft meestal te weinig financien om de studie te bekostigen en dienen de studenten dus wel een bijbaan te hebben. Interessante aanvulling van deze prakijkles.

USA (56 van 149) USA (68 van 149) USA (69 van 149)