Woensdag 18/10, derde dag op JJC
18 oktober 2017 - Plainfield, Verenigde Staten
10.00 – 10.30 Afspraak Tamara ..
Een afspraak met de coordinatrice van de USA-exchange, Tamara. Ik heb haar kort gesproken over het programma vanuit Joliet Junior College. Die was er niet echt en ze was blij met de planning die Bradley al had geregeld.
10.30 – 12.45 General Biology, 152 2nd semester
Aan het begin van deze les krijg ik de gelegenheid om mij voor te stellen en uiteraard een klassengesprek te voeren over Nederland. Duidelijk maken dat Amsterdam alleen maar onze hoofdstad is en Nederland het land erom heen is ;-). Om daarna in het thema van de les te komen mocht ik het landschapstype beschrijven van een national park, waarbij ik koos voor de Hoge Veluwe. Enig tumult bij de eerste google-foto’s omdat niemand had verwacht dat wij bisons hadden! Ik wist dat ook niet, maar gelukkig kon ik dit verklaren met het feit dat het om natuurbeheer ging met schotse hooglanders. Een studente herkende deze dieren: ‘ahhhh, the big sweet fluffy cows!’
De docent Andy is een relaxte man, ecoloog. Deze les gaat over sporenplanten en zaadplanten. Alvorens het leicture begint wordt er eerst democratisch besloten wanneer de eerstvolgende toets gepland wordt. Met enig knipoog en gein wordt er gezamenlijk een datum bepaald.
De theorie begint met de levenscyclus van mos en sporenplanten. Tijdens het gebruik van het woord gevolueerd richt Andy zich naar mij… Let op, ik kan hier gewoon het woord evolutie zeggen! De klas grinnikt en Andy roept nog een keer het woord evolutie. Hij geeft aan dat hij in het zuiden meteen discussie en boze blikken van de klas zou krijgen en bedankt zijn groep studenten voor hun ontwikkeling! I love it!
De docent werkt met een powerpoint, zoals ik inmiddels gewend ben op Joliet. Hij verteld en de studenten maken hun eigen aantekeningen. Het college duurt een uurtje en daarna volgt er en film van 15 minuten ‘first flower’. Hierna gaan we aan het lab-werk…
Tijdens het lab-werk zijn er verschillende opdrachten beschikbaar. Studenten moeten alle opdrachten in hun map hebben gevuld, maar pas aan het einde van hun semester. Zij kunnen dus vrij kiezen welk practicum of welke opdracht zij willen doen. Interessante optie.
Tijdens het practicum spreek ik met een student welke mij uitleg geeft over het punten-systeem. Je kunt namelijk komend weekend extra credits verdienen als je meehelpt bij het vrijwilligersweekend.
Tijdens het semester verzamel je punten. Door je huiswerk, door het maken van tests, door het inleveren van verslagen en door practica. Aan het einde van het semester heb je ook nog een eindtoets (final exams). In zijn digitale cijfersysteem vind hij per object hoeveel punten je kunt verdienen en hoeveel hij zelf heeft verdiend. Hij kan zijn gemiddelde percentage aan punten dus blijven volgen. Uiteindelijk geeft het aantal punten de beoordeling. Het systeem wordt ook zo gehanteerd op de Highschools!
B = 80 – 89 %
C = 70 – 79 %
D = 60 – 69 %
F = Fale < 60%
13.00 – 15.15 Lunch met aansluitend een rondleiding door de preserved nature van Joliet Natural Science department.
Op het terrein van JJC is er een natural historic natuurgebied gecreeerd. Het gaat om een oude prairie met long tall grasses, ofwel, hoge grassen ;-). Ik krijg van de ecologie-docent een rondleiding door het gebied en als leraar biologie en amateur-fotograaf stel ik dit natuurlijk zeer op prijs. Ik krijg uitleg over de migratie van monarch-vlinders en het verdwijnen van hun waardplant, milkweed, daarnaast over de chipmunks, wooly bears (rupsen) en tal van ecologische feitjes. Er wordt ook met trots verteld over 'the fen'. Een stukje natuur welke ontstaan is door basisch water van het gesteente dolomite. Helaas wil het district van deze streek er een autoweg doorheen gaan leggen. Ze hebben de school 2 miljoen dollar geboden en het bestuur is vrijwel overstag. Het department natural science vecht dit besluit echter aan. Al bij al een hele leuke aanvulling op de volle dagen schoolse zaken.
16.00 – 17.30 Rondleiding door het department agriculture ‘agg’ en de opleiding vet-tech (veterinairy nursery).
Om 16.00 krijg in een rondleiding van een Brad, en nee, niet mijn host. Hij is docent animal science en geeft de MBO-ers groen les. Uiteraard is dit voor mij extra interessant als docent dier. Ik leer meer over de vakken agrarische techniek, veehouderij en plantenteelt. De lokalen en ruimten zijn flink verouderd, maar buiten het schoolterrein heeft het department zijn eigen boerderij en green house, waar vrijwel alle lessen gegeven worden. Animal husbandry wordt vrijwel niet gegeven, maar de docent verwijst me door naar de opleiding veterinairy nursery. Vreemd genoeg hoort deze opleiding bij de afdeling nursery, ofwel verzorging. Daar aangekomen maak ik kennis met vijf dames welke de opleiding verzorgen. Het is een gebouw buiten de hoofdgebouwen en dit is alleen toeganklijk voor dit department. Zij werken met honden en katten van het dierenasiel. Daarnaast is er 1 docente dierenarts en worden er tesamen met de studenten kleine operaties verzorgt. De opleiding bestaat uit een reeks van verplichte lessen/ courses. Hierdoor zijn ze de vreemde eend in de bijt van het Joliet Junior College, waarbij Majors meestal een percentage eigen vakken kunnen kiezen en een aantal verplichte vakken binnen hun department.
17.30 – 19.45 Eigen tijd
In de avond gaan de lessen van mijn host nog door. Ik kies ervoor om nogmaals de fen te bezoeken. Op de kantoren en in de lab-ruimten is weinig te doen. Hier vind ik wat rust en maak ik nog wat fotootjes.