Dinsdag 17/10, Tweede dag op JJC

17 oktober 2017 - Plainfield, Verenigde Staten

08.00 – 10.15 Start van de dag USA (84 van 149)

Ik heb rond gekeken op het Department Natural Science. Het bestaat uit een groot atrium waar alle materialen opgeslagen staan en vanuit deze ruimte kunnen vrijwel alle lokalen op de begane grond bereikt worden en de praktijk-materialen klaar gezet worden. Er zijn circa 5 lab-assistents die alle praktische vaardigheden klaarzetten zoals ingepland door de docenten aan het begin van het semester. Naast dit atrium is er een kleine personeelskamer, voor het department, en kantoren. Twee docenten per kantoor. Op elke deur staat aangegeven welke docent er zit en wanneer deze aanwezig is. Dit noemen ze 'office-hours'. Een docent kan dan zijn werk doen, maar is ook bereikbaar voor studenten. Naast het ontdekken van de afdeling heb ik gezocht naar de medewerkster die verantwoordelijk is voor de USA-exchange vanaf locatie Joliet. Ook mijn bedankjes gemaakt en uiteraard rustig wakker geworden met koffie.

USA (128 van 149) USA (129 van 149) USA (131 van 149)

10.30 – 12.45 Microbiology

Dit vak duurt twee uur en een kwartier, 2x per week, 1 semester lang.

'A monster is inside me'. A microbiologische films als tip.

Professor Larry start met het praktische lab gedeelte. De brillen hoeven niet op, ondanks dat we praktijk volgen ;-). Het gaat om bacterie-kolonien, Deze zijn op een eerder tijdstip ingezet en de groei wordt nu geteld. De sfeer is ontspannen en alle studenten doen wederom goed mee! De professor heeft een laconieke grappige houding en een goed gevoel voor humor. Tijdens het practicum raak ik aan de praat met een aantal studenten. Uiteraard moet ik wat vragen beantwoorden over het drugsbeleid in Amsterdam en uitleggen dat niet alles legaal is in Nederland ;-)

Bij het klassikaal invullen van de eindtabel met scores kolonien wordt er niet meer zo opgelet. Er wordt veel geteut en de professor vraagt per groepje om hun scores. Maar als de docent weer echte uitleg geeft over een volgende stap valt de klas stil en wordt er weer goed opgelet. Nieuwe agar platen worden ingezet en kolonien worden geent op een bepaalde manier.

Rond 11.45 verplaatst de groep zich naar een klein theorie-lokaal waar het ‘college’ wordt gegeven (de lecture). De professor heeft een fijne flair met zich mee en de groep let redelijk op. Twee studenten hebben een laptop mee. Ik begin me wel een beetje af te vragen wat er gebeurt met ICT binnen het department natural science…. De vraag word al enigszins beantwoord door een klassengesprek waar gevraagd wordt of er een toets online gezet kan worden. Het lesmateriaal wordt wel online gezet, de gehanteerde powerpoints en werksheets. Deze docent houdt het graag in het lokaal en vind dat studenten afgeleid worden op het internet.

Docent leid tijdens deze theorie het volgende lab-practical in. Het onderzoeken van het effect van pasteurisatie bij melk. Hij gebruikt een powerpoint zonder lay-out. Hij motiveert door zaken uit het nieuws te noemen.

USA (91 van 149) USA (95 van 149) USA (85 van 149)

13.00 – 15.30  Lunch / eigentijd

Ik heb samen met Larry een big coffee gedronken in de kantine / cafetaria. Gesprekken met onderwerpen als biologie en politiek kwamen uiteraard aan de orde. De overheid schenkt budgetten aan de school. Maar deze moeten worden opgemaakt. Je mag niets sparen. Maak je het budget niet op, dan krijg je het jaar erop minder budget. Raar systeem wordt hier gezegd. De president is hier klaarblijkelijk niet zo geliefd ;-)

Daarna heb ik kennis gemaakt met het hoofd van het department of agriculture. Ik zal daar spoedig een rondleiding ontvangen.

Omdat we deze dag vroeg waren begonnen konden we ook wat vroeger vertrekken. We hebben de honden uitgelaten op een zogeheten Dog-field. Mensen betalen hier een X-bedrag voor. Je ontvangt dan een pas en kunt binnen je district de honden-parken bezoeken om je hond uit te laten. Het was een gezellig beestenboel.

USA (99 van 149) USA (103 van 149) USA (106 van 149)