Donderdag 19/10 Vierde dag op JJC

19 oktober 2017 - Joliet, Illinois, Verenigde Staten

08.00 – 11.15 General Biology 104

21 studenten. Dit vak duurt drie uur en een kwartier, 2x per week, 1 semester lang.

Tijdens binnenkomst van de studenten valt me op dat dit een andere doelgroep is dan de groepen die ik eerder heb gezien. Deze studenten hebben algemene biologie nodig, maar willen niet verder met biologie-gerelateerde beroepen.

De les begint met een presentatie van Vicky, een vlotte meid welke op grappige wijze het thema: ‘biotechnology’ behandeld. Beetje nerveus, maar met haar typische Amerikaanse accentje en houding kan ze dit goed verbloemen.  In het begin van het semester heeft de klas lootjes getrokken met diverse onderwerpen welke aansluiten bij de stof. Vandaar dat Vicky vandaag moest, want het lab-theme vandaag is ‘DNA profilering met behulp van gel-electrolyse’

De docente legt eerst het doel uit van het lab. (lab = praktijkles). Loopt door het lokaal, spreekt leerlingen veel individueler aan. Stap voor stap wordt het practicum uitlegt. Mijn eigen kennis weer even opgehaald: Adenine, Thymine, Guanine, Cytosine(ATGC) ;-).

De docente werkt ook wederom met een powerpoint, maar doceert wat schoolser. Gezamenlijk lezen, uitleg a.h.v. afbeeldingen, stapsgewijs mogen de groepen verder met hun practicum. Uiteraard wordt er veel gerefereerd naar DNA gebruik bij het oplossen van misdaden. Heel helder, met wel erg moeilijke stof.  Klassenmanagement is wederom geen probleem. Het valt mij op dat petten, mutsen e.d gewoon op het hoofd mogen blijven. Om 9.30 is het tijd voor een kleine pauze van een kwartier. De proefopstelling moet nu ook 45 minuten blijven staan, dus na de pauze volgt er nog extra theorie.

USA (1 van 3) USA (2 van 3) USA (3 van 3)

11.30 – 13.00 Aanwezig op het department

Om het een en ander wat te begrijpen raak ik aan de praat met enkele docenten.

De departments zijn op zichzelf staand en hebben een eigen kleine ‘personeelsruimte’. Een department wordt geleid door een teamleider, the head of department. Meerder departments vallen onder een  decaan (the dean). Deze brengen samen verslag uit aan de vice-president. Men vind dat dit een organisatorische laag is die alleen maar wordt gebruikt voor carriere. Meestal zit een vice-president er maar max. 2 jaar en daarna wordt hij of president, of solliciteert elders.

​In totaal zijn er drie semesters:

1. 1th semester: August – December (end summerbreak till start christmas-break)
  2. 2nd semester: Januari – May (end christmas break, start springbreak)
  3. 3rd semester: Summerschool/summersemester. You can choose if you want to follow courses this period. They are heavier, faster but sometimes necessary.

Een leerling heeft vier vakken per semester. Sommige vakken volgen elkaar op. Om de 1 te bereiken moet je eerst een ander volgen: ‘general biology 151’ General biology 152’

13.00 – 15.00 Rondje Fen ;-)

Om mij even te onttrekken van al het Engels en alle mensen die de 'dutchmen' willen spreken nog een rondje natuur 'the fen'.

15.00 - 16.00 Hoog bezoek

Op Joliet Junior College wordt er onderzoek gedaan naar de samenstelling van visvoeder en de oplosbaarheid daarvan ten gunste van de bestrijding (het lokken van) de invensieve soort: de asian carp. Deze vis is een exoot en heeft te weinig vijanden, waardoor hij zich snel verspreid en het eco-systeem van de Illinoise wateren in gevaar brengt. Deze dag is er belangrijk bezoek van de overheid welke funds kan leveren voor de department. Een belangrijk moment dus voor de afdeling en iedereen die aanwezig kan zijn is er dan dus ook.

USA 2 (1 van 2) USA 2 (2 van 2)

16.00 - ......

​Na deze dag moeten we nog snel boodschappen doen en wordt ik voorgesteld aan de moeder en stiefvader van Amy in een cafe. Daarna thuis nog koken en vervolgens komt er in de avond veel bezoek. Een gezellige drukke avond volgt.