Maandag 23/10, Wood view, bolingbrook

23 oktober 2017 - Plainfield, Verenigde Staten

8.00 – 8.55 Rondleiding

24 10 maandag (1 van 67)Vandaag ben ik te gast op de Wood View elementary school, een basisschool in het stadje bollingbrook. Het gaat om een reguliere basisschool welke klassen heeft van kindergarten till the fith grade. Leerlingen gaan in Amerika pas naar school als ze 5 jaar oud zijn. Er zitten ongeveer 365 kinderen op de basisschool met een gemiddelde van 20 tot 28 leerlingen per klas.

24 10 maandag (21 van 67)De basisschool is vergelijkbaar met een basisschool in Nederland. De lokalen in wood view zijn echter een stuk voller en lijken minder georganiseerd. Wordt daardoor wel gezelliger. In het midden van de school zit een grote bibliotheek/speelotheek waar klassen gebruik van kunnen maken. Ook is er een apart muzieklokaal met een docente die in dienst is van het district. Er wordt nog blokfluit-les gegeven. Zij wisselt halverwege het schooljaar van school met een docent die dan hier kunstvakken gaat geven. Vandaag zal ik vermoedelijk ook nog de maker-space / creation station bezoeken. Een speciale creatieve ruimte, met eigen 3D-printer. Tijdens de rondleiding moet mijn ID worden overlegd bij de balie en krijg ik een visitor’s pas. Deze plak ik op mijn Bears shirt, een shirt wat ik speciaal heb aan moeten trekken vanwege het thema ‘fit’.

Bij de start van de dag worden er announcements gedaan door de speaker. De principal groet alle klassen en een geselecteerde leerling mag wat zeggen. Daarna dienen alle leerlingen te gaan staan naast hun tafel met hun hand op hun borst en wordt er gezamenlijk iets geciteerd voor het eren van de USA / de vlag. Dit is een dagelijks ochtendritueel. 24 10 maandag (61 van 67)

8.55 – 13.00 The cares program class

Mrs Czerniak, Amy, geeft les binnen het speciaal onderwijs. Er zijn drie lokalen ingericht voor deze groepen, met faciliteiten prikkelarme-ruimte en een isoleer-ruimte. De docenten dragen een portofoon en elk lokaal beschikt over een onderwijsassistent. Het programma staat voor: ‘Caring And Reaching Every Student’. De kinderen die hier komen zijn onhandelbaar in de reguliere klassen en er wordt gepoogd ze het reguliere lesprogramma aan te bieden. Daarnaast om hun sociale vaardigheden te verbeteren / aan te leren om ze z.s.m. weer terug te plaatsen in het reguliere onderwijs.

De klas waar ik mag kijken bestaat momenteel uit vier kinderen, maar meestal groeit dit aantal gedurende het schooljaar. Er mogen maximaal 13 kinderen in deze klas.  De dag start hier natuurlijk met de announcements en het citaat voor de vlag. Daarna wordt er gezamenlijk op de mat het weekend besproken. “sitting criscros appelsauce”. Een verbastering van het begrip “sitting indian style”, maar dit mag niet meer gezegd worden. Ik merk al snel op dat juf Amy erg geduldig is en ook moet zijn. Consequent en wachten tot het juiste gedrag wordt vertoont. Uiteraard kom ik ook even op de mat, stellen we elkaar voor met onze naam en het favoriete dier en kijken we samen waar Nederland ligt op de kaart. Daarna leren we tellen van 1 tot 5 in het Nederlands. De kinderen zijn wel supersnel afgeleid

Er komen af en toe leerlingen binnen die ook even deel moeten nemen aan het programma. We zijn begonnen met het thema van deze week: Red ribbon week, aandacht voor drugs. Er worden monsters gemaakt en de deur van het lokaal wordt versierd met de tekst ‘we scare drugs away!’. Aan het eind van de week is er een prijs voor de best versierde deur! Helaas kan 1 jongentje de prikkels niet aan en wordt weggeleid door de onderwijsassistente om even later weer terug te komen.

Tussendoor komt er ook nog een mevrouw binnen die de bibliotheek van het stadje promoot door het voorlezen van een boek en met behulp van puppets.

Na het versieren van de deur gaan we naar de maker-space. Een ruimte die ingericht is door de librarian ter orientatie van technische en science achtige snufjes. Een 3d printer, een nintendo spel dat bestuurd wordt door klompjes klei, een sphere ball dat rolt met aansturing van een tablet, etc. Een soort van handvaardigheid, maar dan hipper.

Hierna is het alweer tijd voor pauze.

24 10 maandag (3 van 67) 24 10 maandag (5 van 67) 24 10 maandag (6 van 67)

13.45 – 16.30 5th grade & study-cauncels

n de pauze raak ik aan de praat met de leerlingbegeleidster. Zij is verantwoordelijk voor alle studenten die achterlopen en leerproblemen hebben. Zij vult de formulieren in voor funds en arrangeert de gesprekken met de ouders. Dit is een full time job.

Na de pauze kijk ik mee met the 5th grades. De hoogste klas op de basisschool. Ze hebben veel vragen en we spenderen veel tijd aan het kletsen over Nederland. Terwijl de kinderen aan het werk zijn heb ik nog wat tijd om te praten met de docente. In Amerika krijgen de docenten 12 sickdays. Dit zijn dagen die je in kan zetten als je je niet lekker voelt. Je kunt ze ook meenemen naar het volgende jaar. Maarrr… Wanneer je 12 dagen op zijn worden de ziektedagen niet meer betaald. En bij kortdurend ziekteverlof als bij een gebroken been of iets dergelijks verlies je al een percentage.

Aan het eind van de dag heb ik nog meegekeken met de study caunsels. Een groep leerlingen welke samen een soort van club vormen en gezamenlijk activiteiten organiseren voor de hele school. Een soort van leerlingenraad.

Een interessante dag op een basisschool in Illinois!

24 10 maandag (52 van 67) 24 10 maandag (53 van 67) 24 10 maandag (55 van 67)

1. Marcel:
    24 oktober 2017
    Goed bezig collega. Geniet van de ervaring.