Donderdag 26/10 John J. Lukancic middle school

26 oktober 2017 - Romeoville, Verenigde Staten

26 10 Donderdag (28 van 32)Vandaag ben ik op bezoek bij de John J. Lukancic middle school. De laatste school die ik nog wou bezoeken in de reeks van het K-12 system. Ik wordt keurig ontvangen door de principal en Jessica Wisniewski, mijn gastdocente bij de balie. Zoals inmiddels gewend dien ik mijn ID te overleggen en wordt er een korte background check gemaakt. Besef nu pas dat het eigenlijk wel heel vreemd is dat een baliemedewerkster op school kan checken dat je geen strafblad hebt…. Gelukkig krijg ik toch een visitor badge ;-)

-          Middle school:               6th grade – 8th grade

Ik krijg keurig een dossiermap met het schema van de dag, een bell schedule, overigens met hele vreemde tijden, en een plattegrond. Vervolgens word ik naar mijn eerste lokaal gebracht.

8.25 – 10.00 8th grade Language arts.

Wederom een nieuw lokaal en check, de Amerikaanse vlag hangt er. Vanuit de speaker klinken de announcements van de principal. Ik denk dat er een aantal regels weer opnieuw genoemd moeten worden over passende kleding op school en het opstellen voor de bussen aan het eind van de dag. Hierna klinkt  ‘the pledge of allegiance’. De groep van 20 studenten wordt verwelkomt door twee docentes en een remedial teacher. Na de inleiding, een leuke introductie over ‘het boek van de dag’ is er even stress.. De leerlingen hebben chrome books, maar google ligt eruit. De klas wordt gesplitst in twee groepen en de leerlingen gaan aan de slag met elk een eigen juf. De remedial teacher neemt  twee leerlingen onder haar hoede. De ene groep maakt a.h,v, een videopresentatie een poster over de summary en de andere groep verklaart gezamenlijk een tekst. Er wordt rustig gewerkt, maar sommige leerlingen zijn niet heel enthousiast ;-). Ik vergelijk deze groep met tweedejaars leerlingen. Om 9.20 zijn de groepen klaar. De klas verspreid zich en iedereen pakt een eigen leesboek. Ik maak in de tussentijd een praatje met twee grappige meiden van 13. De docente gaf aan dat ze vragen hadden, maar het niet durfde te stellen. Na wat geklets kreeg ik het rooster van de meiden, dit volgt deze klas elke dag:

-          1e/2e     Language arts26 10 Donderdag (4 van 32)

-          3e          Gym

-          4e/5e     Science

-          6e/7e     Social studies

-          8e          Lunch

-          9e/10e   Math

Ze worden ondersteund in hun beroepskeuze door een website van de school. Bij sommige lessen bekijken ze artikels en voorbeelden van beroepen. Praktijkvakken zijn er niet op (deze?) middleschool.

Om 9.35 gaat de les weer verder. De leesboeken worden weggelegd en de klas gaat in twee groepen discussieren/praten over het boek.

26 10 Donderdag (1 van 32) 26 10 Donderdag (3 van 32) 26 10 Donderdag (7 van 32)

10.00 – 10.45 7th grade Science class

Een klas van 25 leerlingen, twee docenten. Ik begrijp langzaam maar zeker het principe. Leerlingen zitten gemixt, in principe alle niveau’s door elkaar. Elke klas heeft ongeveer 5 (vergelijkbaar met) lwoo-ers. Hierdoor is het mogelijk om een tweede docent aan te stellen die aanwezig is voor deze vijf, maar ook regulier meedraait in deze lessen. Er wordt op school wel enigszins gedifferentieerd. Er zijn speciale lessen voor leerlingen die goed scoren en er is een top-klas geformeerd. Daarnaast is er ook een special ed’s group.

Tijdens de start van de science les wordt er eerst even gemopperd op de drukte van de groep. Eindelijk, na bijna 2 weken, toch 1 keer gemopper gezien ;-). De groep herstelt zich direct en de les gaat van start. Ook hier is er een taakverdeling tussen de docenten. 1 leidt de klas en doceert/legt uit, de ander zorgt voor enkele inhalers, orde en motiveert individueel. Ik ben een beetje jaloers…

De stof gaat over de rivier, hoe hij sedimenten meedraagt. Vlotte docent en docente, zijn heel goed op elkaar ingespeeld en wisselen elkaar goed af. Ze zouden overigens samen ook niet misstaan in een grote spelshow, zo uitbundig als ze zijn. De leerlingen werken met een methode die bestaat uit meerdere bundels. Deze bundel behandeld earth science: ‘how does water shape our world’.

26 10 Donderdag (8 van 32) 26 10 Donderdag (9 van 32) 26 10 Donderdag (12 van 32)

10.50 – 11.35 8th grade Social class

26 10 Donderdag (14 van 32)26 leerlingen, 1 docent. De leerlingen zitten in groepjes van 4 a 5. Dit is de tweede les die ik zie waarbij de chrome pads dicht liggen en er gewerkt wordt met losbladige stencils. Het thema gaat over discriminatie en rascisme. De les start, nadat ik mij heb voorgesteld en het compliment ‘i love you’re accent’ heb mogen ontvangen, met een discussie over het feit wat discriminatie precies is. Na een korte discussie volgt een onderwijsleergesprek. Deze groep is rustig, maar er wordt niet door iedereen goed opgelet. Voor het eerst zie ik een leerling die stiekem op haar telefoon zit. Ik begin mij eindelijk thuis te voelen ;-)   De docent heeft ook wel een monotome stem. Na 20 minuten mogen de leerlingen zelf aan de slag. Hier praat ik weer met wat leerlingen over hun vervolg keus. Sommige leerlingen gaan naar particuliere high schools, katholieke scholen. De docent verteld mij later dat de betreffende highschool  $ 13.900 dollar vraag per jaar. Dat er hele strikte regels gelden, maar er eigenlijk veel meer drugsgebruik is op deze school dan de public schools in het district.

11.40 – 12.10 Lunch26 10 Donderdag (15 van 32)

Bread with peanutbutter en jelly. Typical American!

12.15 – 12.57 6th grade Math

21 leerlingen, 1 docent. De leerlingen krijgen een korte instructie van de docente. Zij geeft ook gedifferentieerd les. Twaalf leerlingen mogen zelfstandig aan de slag met hun chrome-books en krijgen rekensommen digitaal uitgelegd. De zwakkere groep krijgen dezelfde uitleg, maar dan van de docente. De leerlingen mochten zelf kiezen tussen beide opties, afgezien van een enkele.. 26 10 Donderdag (18 van 32)

Het tempo van de leerlingen achter de chrome-books is niet hoog, maar er wordt wel rustig gewerkt en alle 12 blijven op de juiste website/programma. Na een gesprekje begrijp ik het ook. De docente kan aan het einde van de les middels een gekoppelde app alle prestaties zien van de chrome-books van haar leerlingen. Al het gebruik wordt door de app geregistreerd, dus wanneer een leerling een andere site heeft bezocht kan zij dit zien en wordt dit geregistreerd (Hapara-app)

13.00 – 14.30 7th grade Honors Language Arts

Ik eindig deze dag met het bezoeken van de les van Jessica Wisniewski, mijn gastdocente. 25 leerlingen. Elke docent heeft hier zijn eigen lokaal en de leerlingen lopen van lokaal naar lokaal. Dat betekent dat elk lokaal waar ik binnen wandel een eigen inrichting heeft naar stijl van het vak en de docent.

Les Jessica 2Verbaasd kijk ik dit keer op als ik het lokaal binnenwandel en ik een groot kleed zie met een bankstel voor het smartboard ;-). Daarachter 2 grote houten tafels met circa 10 leerlingen per tafel en de rest verspreid.  Ik vertel dat dit de allereerste keer is dat ik een bankstel vind in een lokaal en de klas ligt in een deuk.

Als ik zit, start de les. Het vraagstuk voor disussie: ‘when will artifical intelligence go too far??’ Na gezamenlijk een klap in de handen start de discussie voor 5 minuten aan de grote huiselijke tafels. Heerlijke setting, vage enthousiaste juf met humor, heerlijk ontspannen sfeer in de klas. Wow, ik krijg zelfs zin in deze les ;-) Na een 15 minuten discussie en evaluatie wordt er weer gezamenlijk in de handen geklapt wat het volgende onderdeel inluid. Nu wordt een website geopend en dienen de leerlingen deze te gebruiken om zichzelf te verdiepen over het artificial rijden van auto’s. Muziek mag aan met 1 oordopje, er wordt gegeten en gedronken, maar niemand praat of fluistert alleen wanneer noodzakelijk en iedereen is hard aan het werk op hun chromebook.

Twee leerlingen mogen naar buiten om vogelvoer in the birdfeeder te leggen. Ze moeten dan wel het ‘Wisniewski-check out’ formulier invullen wat bij de deur hangt ;-). En heeel zachtjes gaat er een heerlijk rockmuziekje aan…. ‘my Sharona’. 1 leerling staat op en zet de grote timer in het lokaal op een half uur. En op deze meest relaxt en ontspannen wijze verstrijkt dit half uur. Op het bord staat wat er verwacht wordt. Wanneer de zoemer gaat klapt iedereen in zijn handen, wuift in de lucht en nieuwe afspraken worden gemaakt. Iedereen stopt met de artificial opdracht en dient verder te gaan met zijn boek-essay. Deze moet worden ingeleverd via Google classroom. Leerlingen die het niet af krijgen in een kwartier ter afronding, dienen het als huiswerk in te leveren.

26 10 Donderdag (27 van 32) 26 10 Donderdag (24 van 32) 26 10 Donderdag (26 van 32)

Tussendoor begrijp ik wel dat dit de zogeheten ‘top klas’ is, waar ik eerder over had gehoord, ofwel the honors class. Ik ben benieuwd of deze rust/setting ook bereikt kan worden in de standard class.

Als de wekker weer gaat verzamelen de leerlingen zich allemaal voorin het lokaal op het grote kleed en het bankstel waar een tekst wordt uitgedeeld. Nu snap ik ook het klappen. “als je luistert klap X keer in je handen”. Degene die verkeerd klapt wordt aangesproken en na het klappen let iedereen weer op. ;-) De docente leest de tekst voor en de leerlingen lezen mee en arceren sommige zinnen. Uiteindelijk wordt de les afgesloten met het vertellen van de verwachtingen voor de volgende les.

Les Jessica Les Jessica 3

Aan het eind van deze les is de schooldag voorbij. De leerlingen verzamelen weer in de cafetaria om vervolgens zich in georganiseerde groepen naar de schoolbussen te begeven.

Ik wordt opgehaald door Brad. We gaan bij zijn moeder eten. Voor de gezelligheid, maar ook om de wasberen te zien! Zijn moeder voert al 14 jaar wasberen in haar tuin. Niet dat alle buren daar gecharmeerd van zijn, maar ze vind het zelf erg leuk om te doen. Tegen de schemering wandelen er ineens 13 wasbeertjes door de tuin. Keigaaf!!!

raccon Racon 3 Racon 4